پیغام کوتاه
ارشيو پيغام کوتاه   

 


 در روزگاری نه چندان دور با گرگ ومیش شدن هوا ، چرخیدنشان بر روی پاشنه سمفونی امید به زندگی را درکوی وبرزن می نواختند . پدری توشه به دست آرام آن را می بست وازکلبه خارج می شد تا تراژدی تکراری روزی دیگر را از سر گیرد ، ودر آنسویش صدای حزین لای لایی مادری به گوش می رسید که غم نامه زندگی خود را درحین جنباندن گهواره چوبی برای شیر خواره اش زمزمه میکرد .

بیشتر
شنبه، 31 تير ماه، 1391 | 1 نظر | بازدید [ 1208 ]

میرزا عبدالقادر  پاوه ای فرزند کدخدا محمد، از اهالی شهرستان پاوه به سال 1266 ه.ق.  در سپیده دم خنک یکی از روزهای پاییزی در کلبه ی تابستانی محقری که در سایه ی درختان زیبای میوه چون کودک خواب آلوده ای به کاخ مستکبران دهن کجی میکرد ،در دامن مادری زحمتکش کودکی چشم به دنیا گشود .گریه های اولیه او از روح بلندش خبر میداد . ناآرامی او خواب از دیدگان همه گرفته بود .کودک با زبان بی زبانی می گفت که روزی به تنهایی با تمامی ستمگران و کل ستم ، خواهد جنگید و با سلاح زبان بر همه خواهم تاخت .
پس از فراگرفتن تحصیلات مقدماتی در زادگاه خود، برای ادامه تحصیل به روستای کاشتر از توابع بیلوار کردستان که در آن روزگار دارای مدرسه علوم دینی بوده، مسافرت کرده است.

بیشتر
دوشنبه، 8 خرداد ماه، 1391 | 0 نظر | بازدید [ 2840 ]

ماد نام یکی از اقوام ایرانی تبار مرتبط با پارس‌ها بود که در سده ۱۷ پیش از میلاد در سرزمینی که بعدها به نام ماد شناخته شد نشیمن گزدید.بسیاری از مورخان باستان، به صراحت، مادها را «آریایی» خوانده‌اند. واژگان بازمانده از گویش مادی در زبان پارسی باستان، و نیز تصریح «استرابون» به «آریایی» بودن زبان مادها و پیوند و همسانی آن با زبان‌های پارس و بلخ و سغد و سکاها و نیز کلام داریوش بزرگ ـ که زبان مادها و پارس‌ها را در یک گروه قرار می‌دهد ، نشانهٔ از «آریایی» بودن زبان مادهاست.

بناهای مذهبی (معابد) یافته شده در سکونت‌گاه‌های مادها و نیز نام‌های خاص مادی که با اسامی دینی آریایی ترکیب شده‌اند به آشکارا تعلق مذهبی قوم ماد را به اندیشه‌ها و آیین‌های دینی هندوایرانی (آریایی) و شاید زرتشتی، نشان می‌دهد.

نام شاهان و سرداران ماد که در متون آشوری و یونانی و پارسی‌باستان ذکر گردیده‌اند (مانند: فْرَوَرتی، اوُوَخْشَترَ، اَرشْتْی‌وَییگَ، شیدیرپَرنَ، تَخمَ‌سپادَ و…) همگی به آشکارا «آریایی» هستند.

برخی مدعی هستند بر پایهٔ نظریهٔ "حضور دیرین مردم آریایی در خاور نزدیک و میانه" که توسط جمعی از تاریخدانان به ویژه جهانشاه درخشانی ارائه شده‌است، واژهٔ "مَدَه" در نوشتارهای میانرودان به نادرست به معنای عام سرزمین ترجمه شده‌است که با برخی از اسناد باستانی سازگار نمی‌باشد. بر پایهٔ این نظریه دست کم از هزارهٔ سوم پیش از میلاد مادها در بخش‌های غربی ایران حضور داشته‌اند.

بر پایه برخی منابع مادها میان قرون ۹ تا ۷ پیش از میلاد حکومتی یکپارچه برای سرزمینهای مادی‏ تشکیل ندادند و در این رابطه برخی معتقدند که به نظر می‌رسد آن چه در بارهٔ نهادهای تمدنی و حکومتی مادها در متون تاریخی (هردوت و پس از وی) روایت شده‌است، تصویری متعلق به هخامنشیان و پارس‌ها باشد که سپس به تن و قامت مادهایی که روزگارشان گذشته بود، پوشانده و بازسازی شده‌است. آن چه از متون آشوری - که اسنادی معاصر با دوران مادها هستند - برمی‌آید، آن است که مادها از سدهٔ نهم تا هفتم پ.م. نتوانسته بودند چنان پیش‌رفتی بیابند که سبب هم‌گرایی و اتحاد و سازمان‌یافتگی قبایل و طوایف پراکندهٔ ماد بر محور یک رهبر و فرمان‌روای برتر و واحد - که بتوان وی را پادشاه کل سرزمین‌های مادنشین نامید؛ آن گونه که هردوت «دیوکس» را چنین می‌نماید - شده باشد. پادشاهان آشور در ضمن لشکرکشی‌های پرشمار خود به قلم‌رو سکونت مادها، همواره با شمار فراوانی از «شاهان محلی» (حاکمان مستقل شهرهای مختلف) روبه‌رو بوده‌اند و نه یک پادشاه واحد حاکم بر کل سرزمین‌های مادنشین.

شاهنشاهی ماد در زمان هووخشتره به بزرگ‌ترین پادشاهی غرب آسیا حکومت می‌کرد و سراسر ایران را آن چنان که در نقشه سرزمین ماد هویدا است برای نخستین بار در تاریخ به زیر یک پرچم آورد. هوخشتره بنیانگذار اولین قدرت ایرانی بود. پایه گذاری دولت ماد به عنوان نخستین دولت بر پایه وحدت اقوام مختلف ساکن فلات ایران با مشترکات و پیوندهای فرهنگی را باید به عنوان مهم‌ترین رویداد در تاریخ ایران به شمارآورد.

مجموعه لشکرکشی‌های آشور به سرزمین ماد در قرن هشتم پ. م. و خطر حمله از غرب به‌وسیله دولت زورمند آشور، نیاز تشکیل یک دولت متمرکز را برای مادها که جدیدترین مهاجران به زاگرس بودند بوجود آورد.

هرودوت می‌نویسد:

بیشتر
پنجشنبه، 24 فروردين ماه، 1391 | 0 نظر | بازدید [ 799 ]

با درود فراوان.

با ياري خداوند بعد از سالها تلاش خدمت به شما عزيزان را يافتيم. ئاواي ماد سایتی  از دل خود شما با زبان شما و براي شما. بدور از هر تنش و هياهوي سياسي ،اجتماعي و در کنار مردم. ئاواي ماد ،آواي کوردهاي ايران زمين آواي هر ايراني کورد، آواي سوران و هورام و کلهر و شکاک و جاف از کرمانج تا قوم لر.ئاواي ماد هم آوا با دل زيباي شما مردمي که دلتان همچون کوه شاهو و دالاهو است. ما هم از شما هستيم  زاده ي اين مرزو بوم،سيراب سراب روانسر و صحنه و هه ولي و بل،دل مان از جنس شماست از جنس دشت سرسبز ماهيدشت و ذهاب و هه لاني و سهولان ،ما هم در کنار دامنه شاهو و پراو در جنگلهاي دالاني و نوسود و نودشه بزرگ شديم.از ثلاث ياد گرفتيم هرچند محروميم اما دلي قوي داشته باشد. همچون پاوه و گیلان و اسلام آباد غرب مقاوميم و همچون سيروان و الوند و قره سو خروشان و همچون مهاباد و سنندج هنر پرور.

بیشتر
سه شنبه، 22 فروردين ماه، 1391 | 0 نظر | بازدید [ 1069 ]

آمار کاربران

نظرسنجی
نظر شما در مورد سایت؟

خوب
خیلی خوب
متوسط
بد



نتایج
نظرسنجی ها

تعداد آراء: 25
نظرات : 0